یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷ - ۶/۲۳/۲۰۱۸
اذان صبح:۰۳:۲۹:۰۰ - اذان ظهر:۱۲:۴۳:۰۷ - اذان مغرب:۲۰:۲۷:۲۵
بجنورد
۲۴° c

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس یاداشت | کد خبر: ۲۷۹۷۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۹/۲۷ - ساعت ۱۳:۷
یادداشت/مهدی تقی زاده

هدف از وحدت حوزه و دانشگاه چیست!؟

در هفته وحدت حوزه و دانشگاه قرار داریم و در این مورد سخنان زیادی شنیده ایم. اما سوالی که باید پاسخ داده شود این است که هدف از وحدت حوزه و دانشگاه چیست!؟ در چه زمینه ای باید با هم وحدت داشته باشند!؟
هدف از وحدت حوزه و دانشگاه چیست!؟,

به گزارش عصر اترک به نقل از  پایگاه خبری جاجرم، در هفته وحدت حوزه و دانشگاه قرار داریم، حوزه و دانشگاه دوبال سرنوشت ساز کشور در دوران انقلاب اسلامی و بعد آن بوده اند و هنوز هم تاثیرات زیادی بر تحولات کشور و شاید جهان دارند. اگر این دوبال هماهنگ با هم به پرواز در بیایند قطعا کشور اوج خواهد گرفت ولی اگر نسبت به هم بی تفاوت باشند مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد. در مورد  وحدت حوزه و دانشگاه سخنان زیادی شنیده ایم. اما سوالی که باید پاسخ داده شود این است که هدف از وحدت حوزه و دانشگاه چیست!؟ در چه زمینه ای باید با هم وحدت داشته باشند!؟

 یکی از مهمترین هدف های وحدت بین این دو نهاد، توجه اساسی به علوم انسانی است. علومی که ریشه در مبانی و اصول و ارزشهای ایرانی اسلامی دارد و تبیین برنامه و ارائه الگویی در این حوزه مقدمه وحدت حوزه و دانشگاه در حل مسائل و مشکلات اساسی کشور خواهد بود. که در این خصوص باید به چهار نکته اساسی زیر توجه ویژه کرد:

  1. متون دانشگاهی
  2. آشنایی اساتید با مبانی اندیشه اسلامی
  3. حوزه دانشِ دانشجویان وپرورش قوای ذهنی  و ادراک
  4. ظواهر و قوانین و کیفیت حاکم بر دانشگاهها

پیشنهادی که می توانیم ارائه بدهیم این است که باید در سطح حوزه و دانشگاه در این زمینه نخبه یابی و نخبه پروری کرد. در هر دو سمت باید افراد متعهد و متخصص شناسایی و سازمانی را تأسیس کرد که خط مشی و استراتژی این سازمان روی توجه به مبانی علوم انسانی سازگار با ارزش ها و اعتقادات باشد. باید دانشگاهیان و اساتید و حوزویان متوجه بیمار بودن متون علوم انسانی باشند.

متون موجود در دانشگاه ها مخصوصاً بعضی از منابع دانشگاه پیام نور با مبانی وطرز تفکر افراد جامعه فرق می کند. برای مثال همین رشته مدیریت صنعتی که در آن مشغول به تحصیل بودم.اکثر کتاب هایی که تدریس می شود منابع شان بر میگردد به منابع موجود در غرب و اروپا که نویسنده هایشان، یهودی یا لائیک و یا تفکر سکولاریسمی داشته اند. آیا این افراد میتوانند برای جامعه اسلامی نظریه بدهند!؟ یا برخی از روشن فکر های ما که سنگ غرب را به سینه می زنند، آیا افکار آنها را میتوانند در جامعه اسلامی پیاده کنند!؟

حتی آزمایشاتی که روی کارگران سازمان ها یا کارخانه ها  انجام داده اند ، روی مردمی بوده است که متدلوژی زندگی آنها محور قرار دادن انسان است ، و انسان را موجودی یک بعدی می خوانند . و نتایجی که آزمایش کنندگان  کسب می کنند و تئوری که نویسندگان می نویسند، بدرد همان جامعه می خورد. نمی شود روی جامعه ای که مبانی و طرز تفکر مکتبی اش زمین تا آسمان با مبانی و طرز تفکرآکادامیک آنها فرق می کند، پیاده کرد. نمونه ای را از مطالبی که در کتاب توسعه اقتصادی آمده است. بیان می کنم.

((نگرش مارکس به جهان هستی یک نگرش کاملاً ماتریالیستی است. مارکس به اصالت ماده اعتقاد دارد و می گوید هیچ چیزی وجود ندارد .مارکس این نگرش را از فلسفه هِگِل گرفته است.))

در مورد نظریه توسعه اقتصادی مارکس یک فصل در این کتاب اختصاص داده شده است. حال سؤال اینجاست اگرمدیران ما نظریه توسعه اقتصادی مارکس را در جامعه اسلامی پیاده کنند، آیا به نتیجه ای مطلوب دست پیدا خواهند کرد؟

مسلماً نتیجه اش این خواهد شد که کارمند در ایران روزی نیم ساعت کار مفید انجام می دهند و این تأسف بار است. در یاداشت های قبلی که در مورد اختلاس های چند هزار میلیاردی و عدم وجود وجدان کاری در بین مردم بود این را مطرح کردم که باید ریشه یابی کرد و چرایی این مسئله را آشکار کرد یکی از مشکلات اساسی در این مسائل، نظام آموزشی و پرورشی و علوم انسانی است که در آن تدریس می شود. ما نباید کارمندان را مورد سرزنش قرار دهیم. ما باید سیستم آموزشی و نحوه برخورد مدیران را مورد انتقاد قرار دهیم. ما باید به جایی برسیم که خودمان نظریه بدهیم. خودمان تئوری بنویسیم خودمان سبک سنگین کنیم و داشته هایمان و دستاوردهایمان را در جامعه اسلامی پیاده کنیم ، که با تمدن ایرانی اسلامی و با روحیات و خلقیات مردم دین مدار سازگار باشد.

مطلب بعدی بنده روی اقتصاد است. اقتصادی که در کشور ما پیاده می شود یک اقتصاد کینزینیست. که مفصّل در مورد این اقتصاد در کتاب های دانشگاهی توضیح داده شده است. آقای کینز مؤسس این نظریه است که فردی یهودی تبار است. حرف بنده اینجاست، که یهود دشمن درجه یک اسلام، بهتر از اقتصاد دانان ما زیر و بم این نوع اقتصاد را می دانند و حرکتهای ما را پیش بینی می کنند و به راحتی می توانند به اقتصاد و کشور ما ضربه بزنند . و مشکلات زیادی را برای ما فراهم کند. آیا ما نباید در تفکر و نگرش اقتصادی تحول ایجاد کنیم و تحرکات دشمن در این حوزه را خنثی کنیم.

به نظر بنده سیستم آموزشی ما، مثل یک کامپیوتری عمل میکند  که اطلاعات خود را در فلش می ریزد . و این فلش فقط حامل این اطلاعات است و هیچ کار دیگری انجام نمی دهد. این اتفاق برای افرادی که در این سیستم هستند رخ می دهد . زمانی سیستم های آموزشی ما کارآمد خواهد شد که بتوانند قوای ذهنی دانش آموختگان را پرورش بدهند. و ذهنی پویا و فعال برای فرد درست کنند.

استاد شهيد مطهری نقطه اتصال و ارتباط حوزه و دانشگاه است .

اگر حوزه و دانشگاه آثار وافكار اين ستاره تابناك را متوجه شوند ، نه نسبت به سياست بي تفاوت شده و گوشه عزلت ميگيرند و نه در دام سياست زدگي مي افتند . آنگاه اين دو مكان، محل رشد انسانهاي دين مدار توسعه يافته اي خواهند بود كه مصداق اين مثل عربي باشند كه مي گويد « رب الرجل يحتاج الي السياسه و رب السياسه تحتاج الي الرجل » يعني چه بسا مرداني كه احتياج به سياست دارند و چه بسا كه سياست نيازمند مرد باشد.

در اين صورت فرزندان حوزه و دانشگاه ديگر دست نياز به سوي سياست و قدرت دراز نخواهند كرد بلكه سياست در خانه آنها را به قصد گدايي خواهد كوبيد. چپ و راست، درد آنها خواهد بود و از موضع بالاتر سياست را خواهند ديد. آنها هرگز پرچم سفيد در مقابل سياست بازان بر نخواهند داشت و مي توان گفت طلبه و دانشجو با تفکری واقع بینانه با الهام از آموزهاي اصيل ایرانی اسلامي ، راه را براي دانشگاهی که بدرد کشور و جامعه بخورد هموار می سازند.

پایان خبر

 

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک